Odbiorcami projektu będą osoby spełniające wszystkie poniższe warunki:
a) powyżej 25 roku życia,
b) pracujące i/lub zamieszkujące i/lub uczące się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego – na terenie miasta Elbląg, powiat elbląski, lidzbarski, bartoszycki, braniewski.
c) posiadające umiejętności podstawowe (rozumienie i tworzenie informacji, rozumowanie matematyczne, umiejętności cyfrowe), odpowiadające poziomowi nie wyższemu niż 3. poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji,
d) znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji,
e) zgłaszające z własnej inicjatywy chęć podnoszenia, uzupełnienia umiejętności, kompetencji.
W szczególności preferowane będą: osoby w wieku 50+, osoby z niepełnosprawnością, osoby zamieszkujące powiaty pogranicza.
Co oferujemy Uczestnikom Projektu?
- Diagnoza kompetencji Uczestników (108 UP * 3h/UP – wsparcie indywidualne) – celem diagnozy jest określenie poziomu posiadanych umiejętności podstawowych oraz potrzeb edukacyjnych w zakresie ich poprawy i służy w ustaleniu indywidualnego wsparcia edukacyjnego. Diagnoza obejmuje 3 etapy:
I ETAP – określenie czy kandydat spełnia warunki udziału w projekcie, wstępny wywiad, a następnie diagnoza poziomu umiejętności podstawowych kandydata.
II ETAP – badanie umiejętności podstawowych i potrzeb osób, które zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie z uwzględnieniem kompetencji społecznych, czynników motywujących i ewentualne barier udziału w projekcie.
III ETAP – informacja zwrotna i plan dalszych działań, przedstawienie UP możliwości wykorzystania zdobytych umiejętności w dalszym życiu prywatnym i zawodowym.
- Zajęcia dla osób dorosłych: szkolenie w zakresie podnoszenia kompetencji cyfrowych (108 UP * 100h/UP – zajęcia grupowe) – szkolenia będą przygotowywać Uczestników do egzaminu ECDL BASE (lub równoważnego) – zakres merytoryczny obejmie 4 moduły tematyczne (24h dydaktyczne moduł 1 – 3 oraz 28h dydaktyczne moduł 4). Moduły obejmują:
I: Podstawy pracy z komputerem: zagadnienia i umiejętności związane z korzystaniem z komputerów, tworzeniem i zarządzaniem plikami oraz bezpieczeństwem danych.
II: Podstawy pracy w sieci: zagadnienia i umiejętności związane z Internetem i usługami internetowymi: przeglądaniem stron, efektywnym wyszukiwaniem informacji, komunikacją online i pocztą elektroniczną.
III: Przetwarzanie tekstów: tworzenie dokumentów (w tym listów, pism i innych podstawowych dokumentów koniecznych w życiu codziennym), ich formatowanie i drukowanie.
IV: Arkusze kalkulacyjne: budowa arkusza kalkulacyjnego, umiejętność tworzenia dokumentu, modyfikowania go i dokonywania obliczeń.
- Walidacja kompetencji cyfrowych (108 UP): tj. certyfikacja nastąpi w sytuacji, kiedy centrum egzaminacyjne uzna, że dany Uczestnik osiągnął efekty uczenia się spełniające określone standardy (tzn. wykonuje samodzielnie czynności związane z podstawową obsługą komputera, wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych, edytora tekstu oraz korzystaniem z sieci). Uczestnicy uzyskają certyfikaty ECDL BASE (lub równoważne) po zdaniu egzaminu z każdego z 4 modułów.
- Zajęcia dla osób dorosłych: warsztaty w zakresie rozwinięcia umiejętności podstawowych w ramach tematów dot. postaw proekologicznych oraz warsztaty kompetencji społecznych:
- Warsztatów w zakresie rozwinięcia umiejętności podstawowych w ramach tematów dot. postaw proekologicznych (108 UP * 28h/UP – spotkania grupowe) – dla każdego UP założono realizację wsparcia w jednym z dwóch następujących tematów (zgodnie z wynikami diagnozy):
*planowanie i prowadzenie budżetu domowego (zakres: planowania budżetu gospodarstwa domowego w miesięcznej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem przychodów całego gospodarstwa i stałych wydatków. Ponadto zostanie uzupełnione o kwestie z zakresu tzw. ekonologii, polegającej na świadomym łączeniu postawy proekologicznej i gospodarnego zarządzania domowym budżetem, tj. zagadnienia związane z racjonalnym gospodarowaniem zasobami czy recyklingiem (m.in. oszczędzanie wody/prądu, segregacja odpadów, niemarnowanie jedzenia czy korzystanie z rzeczy wielokrotnego użytku).
*prowadzenie kalkulacji na potrzeby remontowo-budowlane oraz przygotowanie do remontu (zakres: planowania remontu, w tym szacowania zapotrzebowanie na materiały, prowadzenia rozeznania w zakresie kosztów planowanych prac remontowo-budowlanych i tworzenia kalkulacji. Ponadto zostanie uzupełnione o kwestie ekologiczne jak m.in. audyt energetyczny, zakup/wymiana źródeł ciepła, termomodernizacja, instalacje fotowoltaiczne, programy wsparcia (Czyste Powietrze, Mój Prąd i in.).
- Warsztaty kompetencji społecznych (108 UP * 28h/UP – spotkania grupowe) – tematyka obejmować będzie m.in. następujące zagadnienia:
*KOMUNIKACJA – kształtowanie pozytywnych relacji z bliskimi, osobami z otoczenia, pracodawcami, urzędnikami;
*RADZENIE SOBIE ZE STRESEM-nabycie umiejętności rozładowywania napięcia w sytuacjach rodzinnych i zawodowych, łagodzenia konfliktów
*ADAPTACJA DO ZMIAN- zyskanie świadomości najczęstszych przyczyn oporu wobec zmiany, poznanie uniwersalnych metod przyspieszających adaptację do zmian
*AUTOPREZENTACJA-nabycie umiejętności kreowania pożądanego wizerunku i prezentowania swoich mocnych stron
*PRACA ZESPOŁOWA – rozwinięcie umiejętności współpracy, budowanie partnerskich relacji w zespole, wyrażanie opinii i poglądów z poszanowaniem innych osób
- Walidacja umiejętności podstawowych w ramach tematów dot. postaw proekologicznych oraz kompetencji społecznych (108 UP * 3h/UP – spotkania indywidualne) – wszystkie wyżej wymienione warsztaty zakończą się walidacją nabytych umiejętności podstawowych. Walidacja która polegać będzie na sprawdzeniu, czy określone umiejętności zostały osiągnięte i mogą zostać potwierdzone, zostanie przeprowadzona zgodnie z 4 etapami:
1.Identyfikowanie,
2.Dokumentowanie,
3.Weryfikacja,
4.Certyfikowanie
- Wsparcie postępów osób uczących się na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności (doradztwo – 108 UP * 2h/UP – spotkania indywidualne) – wszyscy Uczestnicy będą mieli zapewniony dostęp do wsparcia specjalisty z przygotowaniem psychologicznym, mającego na celu wspieranie postępów Uczestnika na wszystkich etapach procesu poprawy umiejętności. Podczas indywidualnych spotkań psycholog wesprze proces edukacyjny Uczestnika, budując ich motywację do nauki oraz pomagając rozwiązać bieżące trudności, co pozwoli osiągnąć trwałe efekty uczenia się.