- Uczestnikiem/czką Projektu może zostać wyłącznie rodzina zagrożona ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, spełniająca poniższe kryteria:
- rodzina zamieszkująca na terenie województwa warmińsko- mazurskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego – na terenie miasta Elbląg, powiatu elbląskiego, powiatu braniewskiego,
- rodzina z problemami opiekuńczo – wychowawczymi, zagrożona odebraniem dziecka/dzieci i umieszczeniem go/ich w pieczy zastępczej.
- W ramach Projektu wsparciem objętych zostanie 8 rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, czyli 42 osoby fizyczne, w tym: 12 rodziców/osób dorosłych (8K/4M); 30 dzieci i młodzież (18K,12M).
- Spośród grupy docelowej min. 2 os. będą posiadały niepełnosprawność. Projekt jest w 100% skierowany do rodzin naturalnych zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, zagrożonymi odebraniem dziecka i umieszczeniem go w pieczy zastępczej.
- 50% rodzin objętych wsparciem w projekcie stanowią rodziny wielodzietne, w których jest co najmniej 3 dzieci.
W szczególności preferowane będą:
- rodziny wielodzietne
- rodziny, w których występuje niepełnosprawność
- rodziny korzystające z programu FE PŻ 2021 – 2027
- rodziny zamieszkujące obszary strategicznej interwencji / OSI tj.: obszar miasta Elbląg, powiatu braniewskiego.
Co oferujemy uczestnikom projektu?
Zakres wsparcia:
- Diagnoza potrzeb rodziny – celem diagnozy jest dobór wsparcia w odpowiedzi na zdiagnozowane problemy rodziny, mający na celu integrację i zapewnienie dostępności do wysokiej jakości usług społecznych kierowanych do rodzin wykluczonych / zagrożonych wykluczeniem społecznym wśród, których istnieje ryzyko odebrania dziecka i umieszczenia go w pieczy zastępczej. Podczas spotkań diagnozujących psycholog na podstawie informacji pozyskanych od poszczególnych UP wyodrębni dominujące problemy występujące w rodzinie, w tym problemy wychowawcze. Dokonana zostanie analiza osobowości rodziców/ opiekunów prawnych, analiza ich mocnych i słabych stron. W efekcie działań opracowana zostanie „Diagnoza sytuacji rodzinnej”, która będzie zawierała ścieżkę wsparcia danej rodziny.
- Warsztaty umiejętności wychowawczych (kierowane do rodziców / opiekunów prawnych) – celem warsztatów jest wzrost kompetencji wychowawczych / rodzicielskich oraz złagodzenie indywidualnych problemów poszczególnych rodzin.
Zakres:
- Sposób radzenia Rodziców w kontaktach z dziećmi i młodzieżą
- Prawidłowa postawa wychowawcza
- Umiejętność kształtowania więzi opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu
- Umiejętność stawiania granic w relacjach z dziećmi
- Sposoby modyfikowania niepożądanego zachowania dzieci
- Wiedza na temat niestosowania lub stosowania kar i nagród w zależności od sytuacji
- Umiejętność wypracowania sposobów motywowania dziecka do współdziałania
- Studium przypadków – wymiana doświadczeń pomiędzy rodzicami.
- Warsztaty umiejętności społecznych (kierowane do rodziców / opiekunów prawnych) – celem warsztatów jest nabycie/podniesienie poziomu kompetencji społecznych pozwalających na skuteczne komunikowanie się.
Zakres:
- rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach
- zrozumienie pojęcia „złość” i jej wyrażania
- uświadomienie istnienia granic między ludźmi
- nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych
- rozróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych
- nauka rozpoznawania sytuacji, w której należy prosić o pomoc
- zrozumienie pojęcia krytyka oraz informacja zwrotna
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- komplementowanie innych oraz reagowanie na komplementy
- „Świadoma rodzina”– celem wsparcia jest zwiększenie poziomu integracji członków poszczególnych rodzin oraz rozwiązanie kluczowych problemów uniemożliwiających prawidłowe funkcjonowanie w systemie rodziny.
Zakres:
– systemowe ujęcie rodziny:
- rodzina prawidłowa,
- rodzina władzy,
- rodzina nadopiekuńcza,
- rodzina chaotyczna,
- rodzina uwikłana,
– granice systemu rodzinnego,
– funkcje rodziny,
– klimat życia rodzinnego:
- kultura duchowa rodziny,
- kultura materialna rodziny,
- kultura pedagogiczna rodziców,
- atmosfera życia rodzinnego,
- więzi w rodzinie,
– wychowanie w rodzinie:
- postawy wychowawcze rodziców,
- style wychowania w rodzinie,
– inne obszary wynikające z potrzeb poszczególnych rodzin.
- Warsztaty z zakresu edukacji finansowej (kierowane do rodziców / opiekunów prawnych) – celem warsztatów jest wyposażenie rodziców/opiekunów prawnych w dodatkowe umiejętności przyczyniające się do efektywnego gospodarowania środkami pieniężnymi.
Zakres:
– planowania finansowe,
– zarządzania budżetem osobistym,
– struktura wpływów i wydatków,
– hierarchia potrzeb,
– zarządzanie budżetem gospodarstwa domowego,
– znajomości funkcji pieniądza i jego wartości w czasie,
– oszczędzanie
– inwestowanie
– zaciąganie kredytów i pożyczek,
– pętla finansowa,
– wykształcenia dobrych nawyków finansowych pomagających utrzymać stabilność finansową w przyszłości,
– inne tematy wynikające z potrzeb rodzin.
- Asystent rodziny – usługi opiekuńcze (wsparcie kierowane do dwóch rodzin, w których występuje niepełnosprawność) – celem wsparcia jest wzmocnienie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych:
Zakres:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
4) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
5) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
6) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
7) wspieranie aktywności społecznej rodzin;
8) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
9) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
10) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
11) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
psychoedukacyjnych;
12) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
13) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
13a) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2020 r. poz. 1329);
14) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
15) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
16) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
17) sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
18) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
- Poradnictwo specjalistyczne dla rodzin – celem wsparcia jest wsparcie rodzin w rozwiązywaniu / łagodzeniu indywidualnych problemów UP uniemożliwiających im podejmowanie aktywności na różnych płaszczyznach życia.
Zakres i wymiar:
Zakres:
– pomoc w funkcjonowaniu w najbliższym otoczeniu poprzez interwencje w sprawach: likwidacji barier architekt. w mieszkaniu, barier w komunikowaniu się (pomoc w pisaniu, wypełnianiu dokumentów do urzędów, wniosków, odwołań, pism itp.
– pomoc w funkcjonowaniu w społeczności lokalnej poprzez interwencje: w sprawach likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się w obiektach użyteczności publicznej (pisma do odpowiednich urzędów, itp.)
– interwencje w indywidualnych przypadkach w zakresie edukacji, rehabilitacji i dyskryminacji dzieci, młodzieży i dorosłych OzN,
– inne.
Zakres:
– udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych,
– właściwe oddziaływania wychowawcze w przypadku gdy dzieci mają trudności w nauce,
– poradnictwo wobec dzieci z przejawami zaburzeń zachowania i zachowań problemowych;
– poradnictwo dotyczące organizowania i funkcjonowania środowiska wychowawczego,
– inne.
Zakres:
– przełamywanie barier,
– wzmocnienie motywacji,
– integracja,
– samoocena,
– asertywność,
– komunikacja,
– pozytywne myślenie,
– rozwiązywanie problemów,
– stres, ekspresja emocji,
– rozumienie siebie, potrzeb, aspiracji,
– praca z traumą
– wzorce i przekonania
- Integracja rodziny – „Klub Integracji Rodzinnej”– celem wsparcia jest odbudowanie więzi rodzinnych poprzez integrację i złagodzenie problemów występujących w rodzinach wieloproblemowych.
Zakres: w ramach wsparcia członkowie rodzin będą uczestniczyć w spotkaniach „Klubu Integracji Rodzinnej”. Podczas zajęć pod opieką specjalisty ds. reintegracji w formie gier i zabaw poruszane będą tematy istotne z punktu widzenia sprawowania funkcji opiekuńczo – wychowawczych m.im. kontrola emocji, wyrażanie własnego zdania, mówienie o swoich potrzebach (a także ich identyfikacja), komunikacja interpersonalna, relacje rodzinne, inne – wynikające z potrzeb rodzin. Do realizacji zadania zakupione zostaną gry psychologiczne/edukacyjne m.in. „Góra uczuć”, „Między Nami Kids”, „Eduterapeutica Lux – problemy wychowawcze”, „Pudełko terapeutyczne – MijaMY się”, „RozmawiajMY”, „Najlepsza wersja siebie”, „Postaw się na moim miejscu” , „Pytaki”, „Manufaktura emocji” ; „Emocje w praktyce”. Wskazane gry posiadają rekomendację psychologów / pedagogów i terapeutów oraz są rekomendowane do pracy z rodzinami. Dzięki takiej formie wsparcia rodziny w przystępny sposób zdobędą nową wiedzę, poznają się na nowo – co przyczyni się do osiągnięcia założonego celu tj. odbudowania / wzmocnienia więzi rodzinnych.
- Usługa rodziny wspierającej (wsparcie kierowane do jednej rodziny wielodzietnej – m.in. troje dzieci) – celem wsparcia jest czerpanie z wzorców rodziny wspierającej i sprawdzonych praktyk w obszarze opiekuńczo – wychowawczym.
Zakres:
Rodzina wspierająca ma być niejako wzorem do naśladowania, środowiskiem w którym rodziny borykające się z problem odnajdują wsparcie i wzory funkcjonowania w życiu codziennym. Zgodnie z zapisem art. 29 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w celu wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych rodzina może zostać objęta pomocą rodziny wspierającej. Rodzina wspierająca pomaga rodzinie przeżywającej trudności w:
– opiece i wychowaniu dziecka,
– prowadzeniu gospodarstwa domowego,
– kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych.
Zadaniem rodziny wspierającej nie jest wyręczanie, lecz aktywna pomoc w przezwyciężaniu trudnych sytuacji w rodzinach tego wymagających. Rodzina wspierająca pomaga przede wszystkim na podstawie własnych, posiadanych zasobów i umiejętności, wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny i prawidłowego wychowywania dzieci. Wsparcie może obejmować:
– organizowanie czasu wolnego dzieciom z rodzin wspieranych,
– wypracowanie nawyku wspólnego spędzania czasu przez członków rodziny,
– pomoc dzieciom w nauce,
– udzielanie wskazówek w takich kwestiach jak: gotowanie, sprzątanie, utrzymywanie higieny osobistej, racjonalne gospodarowanie budżetem domowym,
– utrzymywanie stałego kontaktu z rodziną wspieraną i OPS.